Het concept Blue Ocean sprak mij erg aan.
Wat is Blue Ocean ?
Blue Ocean is een strategische benadering. Centraal in het denken staat dat je de concurrentie niet te lijf moet gaan. Dat levert een waardevernietigende krachtsinspanning op. De beste manier om concurrentie aan te gaan, is concurrentie te ontlopen. “Don´t compete with your rivals, make them irrelevant”. Want de strijd gericht op groei door concurrentievoordeel, meer kostenreductie, meer marktaandeel en/of differentiatie leidt tot een 'bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten'. De twee bovenstaande vragen zijn kenmerken van een Red Ocean.
Het is tijd voor creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden, met kansen voor winstgroei. Blue Ocean spreekt over waardeinnovatie (value innovation) die een echte voorsprong op de concurrentie geeft. Van belang is waardeinnovatie met een focus op de klant, de prijs en de kosten gericht op de creatie van nieuwe behoeften. Daarbij gaat het om het grote geheel en niet om de cijfers.
Op 12 april is er een brainstormsessie over dit overwerp, meer hierover vind je hier