De laatste tijd vindt er een wildgroei plaats aan allerlei initiatieven die claimen door middel van een soort veiling bij opbod een gat in de markt te hebben gevonden. Maar is dat wel zo? Wat gebeurt er hier eigenlijk. Er zijn veilingen in de traditionele betekenis waarbij vragers en aanbieders op een bepaald moment samen komen.
De meeste nieuwe veilingen bieden echter een van marktplaats.nl gekopieerd systeem. Er is hierbij geen sprake van van een echte veiling waar vraag en aanbod elkaar direct ontmoeten. Het betreft hier slechts een marketingtool om potentiële kopers op te jutten.
Een woning wordt hierbij voor een te lage prijs op de markt gezet. Deze prijs wordt gepresenteerd op diverse websites.
Er is hier sprake van een woning die onder de marktwaarde op het internet te koop wordt aangeboden in de hoop daar geïnteresseerden mee te lokken. De prijs waarvoor de woning te koop staat(biedprijs) is niet de prijs waarvoor de woning uiterlijk verkocht mag worden (laatprijs), maar slechts een lokkertje. Het is de bedoeling dat bieders tegen elkaar op gaan bieden en de prijs naar een ongekende hoogte opdrijven.
Als de laatprijs niet wordt gehaald, wordt de woning teruggetrokken uit de veiling. Ondanks dat het feit dat er misschien gegadigden zijn geweest die een bod hebben uitgebracht.
Bovendien, in de huidige markt zijn er vaak niet meerdere mensen die tegelijkertijd, hetzelfde huis willen kopen. Er zijn nog minder mensen die hierbij ook nog tegen elkaar op willen bieden. Verder is het bijzonder frustrerend voor een bieder om te horen dat het (serieuze) bod dat hij gedaan heeft vaak toch niet tot koop leidt omdat deze prijs onder de laatprijs (minimale gewenste verkoopprijs) ligt.
Het gevolg is dat een woning vaak maanden lang te koop staat voor een te lage prijs en dat een gegadigde denkt als er voor die prijs niemand komt, dan zal het wel te duur/niet goed zijn. De woning wordt onverkoopbaar. De makelaar heeft hier een zware verantwoordelijkheid. De makelaar moet het proces begeleiden en beschermen.
Het simpelweg op een site plaatsen van een woning voor veel geld, geeft een verkoper geen enkele redelijke kans op succes. Helaas zien veel makelaars en verkopers dit niet, of te laat.
Het systeem kan voor een gedeelte van de markt heel succesvol zijn, maar wordt te pas en te onpas gebruikt als een soort digitale reddingsboei. Als niets meer werkt, dan maar een veiling. Terwijl het eigenlijk juist voor courante woningen gebruikt zou moeten worden.
Bovendien worden hiervoor bedragen gerekend die buiten elke realiteit staan.
Er zijn op de markt wel diverse partijen actief die zich op een serieuze manier met deze manier van veilen bezighouden. Deze partijen hebben van Funda de gelegenheid gekregen om zich daar te presenteren middels een banner en een verwijzing naar de achterliggende veilingsite.
Het feit dat Funda nu een aantal veilingen bij opbod heeft geselecteerd betekent dat men zich ook daar serieus met de marktontwikkelingen bezig houdt. De door Funda geselecteerde veilingen bestaan al langer en hebben al langere tijd aan de meest effectieve manier van veilen kunnen werken. Bij deze veilingen is er trouwens ook een veiling die zich bezig houdt met verkoop via afslag.
Volgende keer meer.